Daan en Margreet
veilig terug

Ramptoerisme
In de Bommelerwaard


Zondag 16 december 2007

naar de plaatjes


Eindelijk na een maand naar buiten kijken , is het weer eens vliegbaar weer op een vrije dag. Ik hoef mijn reservering dus eens een keertje niet te annuleren, wat een feest.
De SVQ is nog even onderweg als we op de club arriveren. We is Daan en Margreet, en ikzelf. Ik heb ze uitgenodigd om een uurtje de wereld vanaf boven te bekijken. Vierpolders onze gemeenschappelijke home staat natuurlijk op het programma. Ik had ook het plannetje gemaakt om een beetje ramptoerisme te doen. We gaan naar de Bommelerwaard om de herstelwerkzaamheden van de hoogspanningsmasten te bekijken.
Om half een is de Q terug en gaan we alles in gereedheid brengen. We gaan eerst even tanken want hij is aardig leeg. Er gaat 150 liter bij ( van de 190 ) Dus er zat nog anderhalf uur in. Niet genoeg om aan alle regels te voldoen.
Om half twee gaat de hoogtemeter bewegen en genieten we van een heiige wereld. Hoe mooi het ook op de grond is, bovenin is het vaak geheel anders. Momenteel is er ook nog sprake van een inversie. ( ja een subsidentie inversie ) Op de grond is het min één graad, en op 3000 voet is het weer plus één. En dat kun je zien ook. De vuile lucht wordt als het ware tegengehouden om verder op te stijgen en blijft dus bij de grond plakken. Gevolg is een beetje mistige toestand.
Een voordeel van dit stabiele weer is dat het compleet stil is in de lucht. Nadat het machientje afgetrimd is kun je alles loslaten en vlieg je alsof het een automaat is. Wel zo prettig, ook voor de passagiers.
Via Romeo ( Ridderkerk) eruit, komen we na een 25 minuten bij de 'rampen area'. We zien de hoogspanningsmasten, gebroken alsof het lucifertjes zijn. Niet bestand tegen de krachten als een kabel eraf gevlogen wordt en het geheel in onbalans geraakt. Voor weken werk !
We draaien een bochtje erom heen en gaan weer terug via Hellevoetsluis.
Baan 06 is in gebruik dus we moeten even niet al teveel verkeer op de 06 hebben om een paar rondjes boven Vierpolders te mogen draaien. Het lukt. Op het moment dat wij bij Oostvoorne zitten is het erg rustig met IFR verkeer en we mogen dan ook alles doen wat we vragen. Boven Vierpolders zien we nog wel twee andere toestellen wegschieten. Toch drukker dan we dachten dus...
We draaien onze bochtjes en genieten van het dorp met zijn herkenningspunten. We volgen de Nieuwe Waterweg en zien de Botlek area in mist en stoom. Mysterieus, of mystiek ? In ieder geval genieten we ervan, en ik weet dat mijn salaris er vandaan komt.
Bij de Euromast gaan we linksaf naar het veld. We moeten al naar 1000 voet zakken en mogen over de baan crossen voor een lefthand downwind 06, wat we ook braaf doen. Als we naar downwind draaien moeten we een 360 over right maken en naar 500 voet zakken. Dit zijn de leuke dingen van het vliegen, want na de 360, mogen we meteen naar base en final voor de landing op de 06. Het past allemaal precies. Goede controller op de Toren. Om tien over half drie staan we weer boterzacht op het asfalt. We zetten de Q weer op zijn plaatsje voor de volgende liefhebber. Het is een pracht machientje.
De komende weken heb ik veel vrije dagen en een reeks van vluchtjes gepland. Hopelijk blijft het dit mooie weer, misschien met nog ietsje drogere lucht, dan is het helemaal te gek.
target
Het doel is gespot en we maken meteen een opname
bmw
Hier komt 'mijn' nieuwe garage van BMW, wanneer is de opening ?.
kaartje
de hele route in beeld.
euromast
De Euromast, een markant turning point

Home