frank b
collega Frank zit met mijn gps te klooien...

Midden Zeeland special VFR

Met collega Frank

4 april 2008

vsy
De cockpit van de VSY

naar de plaatjes
Het is weer meer dan een maand geleden dat ik gevlogen heb. Dat is zeldzaam. Het weer was in maart abominabel en als het al vliegbaar was, dan is er altijd nog dat werk !. Nog wel want het eind nadert snel nu. Nog drie weken en het is gebeurd.
Maar vandaag, vrijdag 4 april, is het toch zodanig dat ik besluit om nog een halve vrije dag er tegenaan te gooien. Mijn collega Frank, jong en onbevangen, gaat mee. We reserveren de VSY, een mooie Piper Warrior.
Ik volg het weer even nauwgezet op, want het is grijs en het zal niet veel beter worden. De Metar en TAF geven een optimistische lezing. Zicht meer dan 10 km, en wolkenbasis niet onder de 1500 voet, hmm zal wel.
Nu is er in de meteo toch wel wat te voorspellen, en ik weet dat er een warmtefrontje overkomt. Een depresie heeft een aantal frontlijnen, die vanuit het centrum vertrekken en tegen de wijzers van de klok ronddraaien. Daarbij wordt een warmtefront gevolgd door een koufront. Het koufront haalt het warmtefront altijd in, te beginnen bij het centrum van de depressie en zo langzaam naar buiten toe. Eenmaal ingehaald gaan de beide verder onder de naam Occlusie. Is een front al niks om in te vliegen, een occlusie is al helemaal prut. Niet in komen dus als je VFR wilt vliegen. ( VFR = Visual Flight Rules, dus op zicht vliegen)
Als het warmtefront gepasseerd is dan zit je in de warme sector, en het kenmerk hiervan is dat het altijd vochtige, meestal stabiele lucht bevat, waarin de VFR vliegcondities matig tot slecht zijn. En vanmiddag zitten we dus in zo'n warme sector. Dan is het dus zaak om de berichten goed te volgen. Maar zoals gezegd de voorspelling blijft optimistisch, en we gaan dus goed geluimd naar de club.
De VSY heeft nog 27 gallon brandstof aan boord en we rekenen uit dat dit voldoende is om een tochtje van twee maal drie kwartier veilig te volbrengen. Alles wordt netjes uitgerekend en op papier gezet, de koers, de tijd, etc.
Om kwart over drie gaan we omhoog en we horen bij de klaring al meteen dat de Toren ook weet dat de wolkjes lager zitten dan de Atis laat weten. We krijgen de volgende klaring : PSY runway 24, after take off left turn out to Spijkenisse 1500 feet if clouds permit, squak four times zero, cleared for take off.
Dat merken we dus want bij 1300 voet wordt het zicht op de grond al behoorlijk wazig. We blijven dus een beetje rondom die hoogte hangen, en worden eerst naar het zuiden gestuurd om daarna naar Spijkenisse (lees raffinaderij) te gaan. Daar aangekomen maken we een aantal rondjes (orbits) om de stop werkzaamheden eens goed te bekijken en vast te leggen. De kwaliteit van de plaatjes kan natuurlijk niet optimaal zijn bij deze omstandigheden, en het resultaat valt mij eerlijk gezegd nog mee.
We melden ons af bij het verlaten van de CTR ( control zone) boven Spijkenisse en horen dat er nog een kist naar Midden Zeeland gaat vanaf Oud Beijerland. Hij zal dus bij ons in de buurt zijn al de tijd, maar we zien hem niet.
Het zicht is zeer matig, ook Midden Zeeland had gemeld 8 km.
Ondertussen zit Frank met mijn GPS te prutsen en jawel, na een poosje is de batterij eruit. Dat verklaart de onderbroken lijn op het track kaartje , niet meer doen Frankie !
Mijn TCAS geeft aan dat er een transponder in de buurt zit, dat moet de andere kist naar MZ wel zijn. Ons mooie apparaatje geeft aan dat de kist op 1,5 NM zit op ongeveer onze hoogte. Frank is de eerste die hem ziet, op negen uur ( dus precies links van ons. We blijven een tijd in elkaars zicht. Ik weet niet of hij ons ziet, maar bij de oproep naar Midden Zeeland geef ik onze positie maar extra duidelijk op. Overhead Zeelandbrug 1300 voet.
We komen precies bij het begin van het circuit aan en vliegen netjes downwind, base en final. De ander kist zit pal achter ons. Het blijkt een Diamond TDI te zijn met Oostenrijks kenteken. De demo kist van Lelystad vermoed ik.
De landing gaat perfect en ik vraag Frank of hij dat ook vind. Hij is niet onder de indruk, wat ik niet kan begrijpen. Frank had nog niet eerder het gevoel van een grasbaan gehad en voelde de kuiltjes maar vreemd. Nou ja, uiteindelijk heb ik hem toch kunnen overtuigen dat dit toch wel een heel behoorlijke landing, zo niet een greaser was. Hoe kun je een piloot meer teleurstellen !
Het restaurant op MZ was in vol bedrijf, de koffie met appeltaart smaakte dan ook heerlijk.
Om 17.00 uur hingen we weer voor de rit terug. Deze keer zou de route over Fijnaart gaan, alwaar ik even een plaatje moest schieten van het huis van mijn zwager. Dat doen we dus met genoegen. Het is niet moeilijk navigeren over mijn geboorte streek en we voeren de opdracht netjes uit. Daarna naar Oud Beijerland. We roepen de Toren op en krijgen toestemming binnen te komen onder Special VFR. Dat betekent dat de condities voor VFR marginaal zijn geworden. Ja, dat klopt want dat merken we ook. We weten de koersen en komen dus echt wel bij de Euromast. Daarna verder naar Papa. Boven Papa vraagt de Toren of we de vertrekkende kist op de baan in zicht hebben. Nee dus, vanaf Papa kunnen we de baan nog niet zien. Okee dan een 360 over left. Okee. Een rondje over de stad is nooit weg, nietwaar.
We horen de SVU vertrekken voor een instructie vlucht. Maar goed en wel in de lucht, horen we dat hij wil terugkeren naar het veld vanwege de weersomstandigheden. Hij gaat dus na mij. En na dit rondje volgt er nog een. Daarna mogen we verder, de baan oversteken en naar righthand downwind voor rw 24. We zijn nummer een en draaien base. We krijgen 'cleared to land' en zetten hem op het GA touch down punt neer. De Fokker F-28 van de Koningin, staat op ons te wachten en vertrekt als wij de baan af zijn.
Achter ons horen we dat er een spraakverwarring ontstaat met de Toren en de SVU, die naar final draait. Een Transavia 737, ook op final, wordt in de go around gestuurd. Dat ging niet helemaal geweldig. Wel spannend als je eerste rang zit te luisteren!
Op de club is het gezellig druk en we laten een biertje lekker smaken. Zo eindelijk weer eens een uurtje erbij. Ik hoop dat de volgende vlucht sneller komt !
pxd1
tussen de stopactiviteiten in, wordt ook nog een nieuwe unit gebouwd

flare
de waakvlam krijgt ook een onderhoudsbeurt

trip
het tripje met de onderbroken lijnen

pf
overal activiteit om de unit weer in topconditie te maken

chem
de onderhoudsbeurt is in volle gang

rd appr 4 apr 08
in de Rotterdam CTR


Home